حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به شهر رفح تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو حمله بی‌سابقه از خاک عراق به تل‌آویو (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کشور: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین به رژیم صهیونیستی مهلت ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تمدید شد+جزئیات میرباقری: تلاش می‌کنیم «سلمان فارسی» را در ۱۴۰۵ به پخش برسانیم آغاز بهره‌برداری از ۲۹۵۰ طرح جهاد سازندگی در خراسان رضوی آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه جهادی در خراسان رضوی | دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند ۳۴ هزار شهید و تخریب ۹۵ درصد تأسیسات در دویست‌ونهمین روز جنگ غزه دعوت استاندار خراسان رضوی از گروه‌های جهادی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی جزئیاتی از توافق پیشنهادی آتش‌بس میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی درخواست روسیه برای تحقیق درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه غرب به اوکراین برای حمله به روسیه چراغ سبز نشان داد ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم ​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است هاآرتص: جوانان اسرائیلی در حال ترک اسرائیل هستند ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جواد لاریجانی: رسانه زمینه را برای فهم قضایی فراهم کند| مسئول قضایی باید کم و دقیق حرف بزند

  • کد خبر: ۱۷۲۳۹۲
  • ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
جواد لاریجانی: رسانه زمینه را برای فهم قضایی فراهم کند| مسئول قضایی باید کم و دقیق حرف بزند
مشاور عالی رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه صدا و سیما باید صحنه را برای فهم قضایی آماده و رسانه مطالب مربوط به حادثه را در زمان آن بیان کند، گفت: مسئول قضایی باید کم و دقیق حرف بزند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدجواد لاریجانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع بررسی راهکار‌های اصلاح تصویر رسانه‌ای قوه قضاییه، گفت: مسئله درون‎گرایی که نوعی بسته بودن است مخصوص قوه قضاییه ایران نیست.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه در سیستم قضایی کشور‌ها معتقدند ما قاضی را نباید در معرض عموم قرار دهیم تا در رای او تاثیر بگذارد، اظهار داشت: در همه جای دنیا قاضی، حکم می‌دهد و نیاز نیست در رابطه با جزئیات حکم توضیح دهد؛ وقتی حکمی صادر می‌شود اذهان عمومی باید بتواند حکم را هضم کند، اما رسانه باید زمینه را برای فهم حکم فراهم کند.

لاریجانی با طرح این موضوع که رسانه باید تصویر واقعی را منتشر کند، گفت: صداوسیما در قسمت حقوقی و قضایی ضعف‎‌هایی دارد و باید صحنه را برای فهم قضایی آماده کند.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در تشکیلات قضایی از زمان مرحوم آیت‌الله شاهرودی حساسیت نسبت به تصویر رسانه‌ای قوه قضاییه آغاز شد، بیان کرد: این موضوع در زمان آیت‌الله آملی به مرحله عملی رسید و مرکز رسانه قوه قضاییه تاسیس شد. همچنین در زمان آیت‌الله رئیسی و حجت‌الاسلام‎ محسنی اژه‌ای شکل عملی به خود گرفت.

لاریجانی ضمن بیان اینکه با وجود تبلیغ برخی مبنی بر کم‌تاثیر‌شدن رسانه ملی، معتقدم رسانه ملی مهم‌ترین رسانه است، گفت: صدا و سیما باید صحنه را برای فهم قضایی آماده کند و رسانه باید مطالب مربوط به حادثه را در زمان آن بیان کند. ورود رسانه ملی به حوادث به این معنی نیست که مسئولان قوه قضاییه در همان زمان باید گزارش دهند.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه، ادامه داد: باید رسانه مطالب مربوط به حادثه را هنرمندانه بیان کند. ورود رسانه ملی معنایش این نیست که در هر حادثه‌ای حتما باید مسئولین قوه قضاییه نظر بدهند. گزارش‌های خوب زمینه را برای تصویر هنرمندانه از قوه قضاییه فراهم می‌کند. مسئول قضایی باید کم حرف بزند، دقیق حرف بزند و حرف آخر را بزند.

لاریجانی با اشاره به اینکه روزی هزاران پرونده عظیم در قوه قضاییه با حجم بالا رسیدگی می‌شود، افزود: اندازه‎‌گیری خدمات و ارزش قوه قضاییه فقط واکنش به حوادث نیست.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه در بخشی دیگر با بیان اینکه اطلاع رسانی در مورد حادثه زندان اوین صرفا برعهده تشکیلات رسانه‌ای قوه قضاییه نبود و باید با دقت از طرف مسئولان قضایی مورد بررسی قرار می‌گرفت، تاکید کرد: قوه قضاییه باید دقیق‌ترین حرف را بزند. رسانه نسبت به قوه قضاییه دو جهت مهم دارد: جرایم رسانه‌ای و بالا بردن فهم حقوقی و قضایی مردم.

لاریجانی با اشاره به اینکه رسانه فقط برای دفع شرور نیست، تصریح کرد: ارزش قضا در اسلام باید برای همه جا بیفتد و در دنیا هم مطرح شود.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قوه قضاییه باید پشتیبان آزادی‌های مشروع باشد و هست، عنوان کرد: آزادی‌های مشروع مساله بسیار وسیعی است. قوه قضاییه پایگاهی برای حفظ آزادی‌های مشروع در جامعه است.

وی با بیان اینکه سیستم‌های قضایی کشور‌ها در حوزه باز یا بسته بودن متفاوت هستند، افزود: در کشور‌های اروپایی سیستم قضایی بسیار بسته است. آن‌ها کار توجیه سیستم قضایی را به هنر سپرده‌اند.

لاریجانی ضمن اشاره به اینکه تجربه مذکور هم به تازگی در صدا و سیما انجام شده و سریال بازپرس تجربه قشنگی است، گفت: استفاده از هنر و توانمندی‌های صداوسیما و واحد‌های هنری در حال رشد در کشور می‌تواند خط عظیمی از ماهیت حقوقی و قضایی اسلام باشد.

شکست انگاره‌سازی عملیات روانی دشمن وظیفه رسانه و دستگاه قضاست

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز در گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: اینکه آقای لاریجانی گفتند قوه قضاییه نمی‌تواند در همان آغاز کار اطلاعات بدهد، درست است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از رسانه که در داخل است اگر در یک حادثه گزارش خطا می‌دهد باید طرف احضار شود و بگویند اطلاعات را از کجا آورده‌ای؟، گفت: اینکه قوه قضاییه گزارش را جمع آوری، پردازش و منتشر کند کار درستی است. بسیاری از گزارش‌های سیاه و دروغ علیه جمهوری اسلامی ایران که در خارج از کشور مطرح می‌شود را از داخل می‌گیرند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه دستگاه قضا تحولات بسیار گسترده و مثبت داشته است، عنوان کرد: واقعیت این است باید آنچه در داخل کشور و قوه قضاییه می‌گذرد که در دنیا هم بی نظیر است، معرفی شود.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه باید با مانع‌ها برخورد شود و چهره واقعی نمایش داده شود، توضیح داد: دشمن با انگاره ‎سازی عملیات روانی می‌کند، شکست این انگاره وظیفه رسانه و دستگاه قضاست. دستگاه قضا باید انگاره ساز‌ها را بازخواست کند. شناساندن واقعیت برعهده دستگاه قضاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->